lördag 12 juli 2014

Egna blommor!

Hej i sommarvärmen! Nu är jag, Pippin, tillbaka igen för att visa vad jag använder små restbitar av mönstrade papper till. Jag gör blommor! De är så fina att dekorera kort med, även som dekoration på paket eller altrat. Det går bra att använda både tunna och tjockare papper.

Jag har en die som skär ut likadana blommor i fyra olika storlekar. Har man inte någon die, kan man klippa blommor för hand också. För en blomma skär jag ut 2 st av varje storlek. Blanda gärna olika mönster och färger, det blir väldigt snyggt. Gör hål i mitten av varje blomma.
Sedan tar man en liten brad och börjar med de minsta blommorna. Lägg dem lite omlott och fortsätt sedan med nästa storlek osv. När du fått på alla blommor så stäng braden på baksidan.
Spraya sedan med vatten på blommorna, både fram- och baksidan och in emellan blommorna. Inte för mycket bara, det ska inte droppa om dem, de ska bara vara fuktiga.


Nu börjar det roliga! Börja med de minsta blommorna och börja klämma in dem mot mitten. Fortsätt med nästa storlek och fortsätt sedan med de följande. Man kan klämma till ganska bra med de största och vrida lite lätt på kronbladen också.


Här kan du se en blomma som är färdig och en som är hopklämd. När du klämt in alla kronblad, vecklar man ut blomman lite lätt, men inte fullt ut.


Här är mina blommor på tork.


Här kan du se ett somrigt kort som jag gjort med en av mina blommor. Jag använde också ett självhäftande textilband och stickers till texten. 

Materialet finns förstås hos Marmils Webshop Missa inte rean som håller på.

2 kommentarer:

  1. Så snygga blommor, och bra beskrivning! :) Perfekt när pappershögen med spillbitar växer fort :P

    SvaraRadera
  2. Toppen som alltid Pippin! Roliga blommor är aldrig fel tycker jag :)!

    SvaraRadera